donderdag 26 april 2012

Verplichte documenten op opvanglocatie

De Wet Kinderopvang schrijft voor dat diverse documenten tijdens opvanguren verplicht op de opvanglocatie moeten liggen en de GGD inspecteert hier (o.a.) op. Omdat we nog wel eens van hen te horen krijgen dat niet altijd alles op orde is, brengen we hier nog even een overzicht. Wij verzoeken al onze gastouders dringend om te controleren of onderstaande documenten op de opvanglocatie liggen:
  • Geldig identiteitsbewijs van de gastouder.
  • Origineel van de Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) van de gastouder én diens volwassen huisgenoten. Bij opvang in de woning van de vraagouder geldt de verplichting voor het overleggen van een VOG niet voor de volwassen huisgenoten van de vraagouder, noch van de vraagouder zelf. Van de gastouder uiteraard wel.
  • Origineel van beroepskwalificatie voor gastouders (diploma/EVC-certificaat, etc).
  • Origineel en geldig kinderEHBO certificaat, erkend door de Wet Kinderopvang.
  • Pedagogisch beleidsplan (mag digitaal, mits de computer in de opvangruimte aan staat op de persoonlijke pagina en het er tijdens de opvang dus direct bijgepakt kan worden).
  • Een uitdraai van de meest recente risico-inventarisaties 'veiligheid' en 'gezondheid' met bijbehorend plan van aanpak, voorzien van een schriftelijke handtekening van de gastouder én het gastouderbureau. Deze risico-inventarisaties mogen niet ouder zijn dan 1 jaar en je vindt ze op je persoonlijke pagina > Risico-inventarisaties > Risico inventarisaties/Actieplannen bekijken. De inhoud van deze risico-inventarisaties en het plan van aanpak dien je te kennen. Daarnaast is de gastouder er verantwoordelijk dat haar volwassen huisgenoten op de hoogte zijn van de inhoud en ben je verantwoordelijk voor de uitvoering van het plan van aanpak. Heb je geen actuele versie? Neem dan direct contact op met je regioconsulente.
  • Een ingevuld ongevallenregistratieformulier. Het formulier is te downloaden vanaf je persoonlijke pagina. Je bent verplicht in ieder geval die ongevallen te registreren waarbij een arts of tandarts is ingeschakeld of een ziekenhuisbezoek noodzakelijk was. Verder ook ongevallen die blijven terugkeren, ook al hoeft in die gevallen de arts of tandarts niet te worden ingeschakeld. Tevens geef je aan welke preventieve maatregelen zijn genomen om herhaling te voorkomen.
  • Volledige Meldcode kindermishandeling + handleiding (mag digitaal, mits de computer in de opvangruimte aan staat op de persoonlijke pagina en het er tijdens de opvang dus direct bijgepakt kan worden).
  • Ingevulde sociale kaart.
  • Gegevens van de achterwacht (wanneer er meer dan 3 kinderen op het opvangadres aanwezig zijn, eigen kinderen en vriendjes onder de 10 jaar tellen mee). Tijdens de opvanguren is de achterwacht telefonisch bereikbaar (dit wordt getoetst) en kan de achterwacht aantoonbaar binnen 15 minuten op de opvanglocatie aanwezig zijn (wordt getoetst via routeplanner).
Het is dus van belang dat je tijdens de opvang op de opvanglocatie een computer aan hebt staan waarbij je bent ingelogd op je persoonlijke pagina van Flexmoeders.nl. Lukt dat niet, zorg dan dat je een uitgeprinte versie van de het pedagogisch beleidsplan en de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling op de opvanglocatie hebt liggen, natuurlijk samen met alle andere hierboven genoemde documenten.

Bij inspectie toetst de GGD-inspecteur verder o.a. de kennis van de gastouder van het pedagogische beleidsplan en de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. Zorg dat je goed op de hoogte bent van de meest recente versies. Wil je weten waar je bij inspectie exact op wordt getoetst, lees dan het Toetsingskader Gastouders (deel B) nauwkeurig door.

Met vragen kun je contact opnemen met je regioconsulente of met de klantenservice van Flexmoeders.nl via info@Flexmoeders.nl of 020-7154030.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten