vrijdag 18 november 2011

Fientje

Van onze regioconsulente in Flevoland…
Saskia Laan

Een paar jaar geleden was ik zelf gastouder. Ik paste op een aantal kinderen, een paar dagen per week. En hoewel het eigenlijk niet mag, had ik een lievelingetje. Ze heette Fien en terwijl ze allang niet meer bij me komt, hebben we nog steeds contact.

De eerste dag dat zij bij me kwam voor een keertje 'noodopvang', kreeg ik het niet voor elkaar om haar luier te verschonen. Ze wrong zichzelf in allerlei bochten om maar geen schone luier aan te hoeven. Maar ja, rode billetjes of een vieze vloer zijn ook geen optie, dus handen en voeten vast en al doende een nieuwe luier om. Ook klom de negen maanden oude baby op alles waar ze haar knietjes op kon zetten. Ik wist niet wat ik meemaakte en had mijn handen vol aan deze kleine meid. Na een paar uur zag ik uit naar het moment dat ze even ging slapen. Maar niks daarvan, eenmaal in bed was het brullen geblazen! Gelukkig viel ze na een half uurtje wiegen in mijn armen als een blok in slaap. Had iemand ooit gezegd dat kinderen opvoeden makkelijk zou zijn? Ik geloof het niet.

De noodopvang werd reguliere opvang en één dag in de week werden er drie. Ik leerde Fientje steeds beter kennen en zij mij. Ze klom nog steeds overal op, maar vallen deed ze bijna nooit. Ze leerde lopen, praten, lezen en nog veel meer. De tijd verstreek en onze band werd hechter.

Toen kwam het moment dat Fien en haar ouders gingen verhuizen naar een stad hier ver vandaan. Het onvermijdelijke afscheid kwam steeds dichterbij, tot het moment dat de schoenen en de jas voor de allerlaatste keer aan gingen. Zwaaien bij de deur, deur dicht, stilte.

De volgende dag kwamen de andere kindjes weer en ging de dagelijkse gang van zaken gewoon door. Wat waar is blijft, en zo houden wij nog steeds af en toe contact, maar mijn werk was nooit meer hetzelfde.

---

Saskia Laan is regioconsulente bij Flexmoeders.nl en Mr Nosey in Flevoland. Ze is getrouwd en is in 2010 moeder geworden. Het werk van regioconsulente doet ze heel graag. Ze vindt het heerlijk om op pad te gaan, mensen te bezoeken en te praten over kinderopvang, een luisterend oor te zijn of advies te kunnen geven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten