donderdag 31 mei 2012

Evaluatie Wet Kinderopvang

De Wet Kinderopvang bestaat sinds 2005 en is onlangs door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid geëvalueerd. Met deze evaluatie wordt verslag uitgebracht over de doeltreffendheid en de effecten van de Wet kinderopvang en van de wetswijziging gastouderopvang. Vorige week heeft de ministerraad op voorstel van minister Kamp ingestemd met toezending van de evaluatie aan de Tweede Kamer. We lichten in dit artikel uit wat de evaluatie specifiek zegt over gastouderopvang. Het opvallendst is dat als gevolg van de verscherpte eisen gastouderopvang door opa's en oma's bijna is gehalveerd van 47% in 2010 naar 25% in 2011.Verder zegt het evaluatierapport met betrekking tot gastouderopvang het volgende:
Gastouderopvang is verder geprofessionaliseerd als gevolg van de wijzigingen in 2010
Gastouderopvang biedt ouders kleinschaligere opvang in een huiselijke omgeving en meer flexibiliteit dan in de kindercentra. Gastouderopvang biedt ouders daarmee meer keuzevrijheid en werkt zodoende disciplinerend voor de markt voor kinderopvang. Door de wijzigingen in 2010 is ook in de gastouderopvang een minimumkwaliteitsniveau gewaarborgd. Daarnaast is het misbruik en oneigenlijk gebruik verder teruggedrongen als gevolg van het versterken van de kassiersfunctie van het gastouderbureau. De budgettaire beheersbaarheid is daarmee toegenomen. Ondanks dat er veel verbeterd is sinds 2010 is er nog ruimte voor verbetering.

Toch ligt er nog ruimte voor versterken van de rol van het gastouderbureau,...
Uit het toezicht blijkt dat er vanuit de gastouderbureaus niet altijd voldoende zicht is op de geleverde kwaliteit door de gastouders. De rol van gastouderbureaus zou in dat opzicht versterkt kunnen worden door gastouderbureaus meer verantwoordelijk te stellen voor de kwaliteit van hun gastouders. Deze verantwoordelijkheid kan op verschillende manieren worden vormgegeven. Wanneer het niveau van gastouders ondermaats is en dit tot boetes of zelfs tot uitschrijving van gastouders uit het Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen leidt ten gevolge van handhaving, zou dit zijn weerslag kunnen hebben op het oordeel over het functioneren van de gastouderbureaus. Dit zou intensiever toezicht kunnen betekenen en zelfs een boete dan wel vergoeding van de kosten voor handhaving door het gastouderbureau. Daar zou tegenover kunnen staan dat als gastouderbureaus goed invulling geven aan hun rol, het toezicht af kan met minder (intensieve) inspecties.

…het verbeteren van het taalniveau…
De professionaliseringsslag in 2010 heeft het kwaliteitsniveau van de gastouderopvang opgeschroefd. Uit het toezicht bleek echter dat er nog steeds zorgen zijn over het kwaliteitsniveau, met name daar waar het gaat om de beheersing van de Nederlandse taal. Het is daarom van groot belang dat het taalniveau van nieuwe instroom wordt gewaarborgd door centrale examinering van het taalniveau 2F. Dit verhoogt de kwaliteit en verhoogt daarmee ook de drempel voor formalisering van informele opvang. Voor het zittende bestand zal dit echter geen uitkomst bieden. Het uiteindelijk doel is een situatie waarin het taalniveau van het zittende bestand niet meer achterblijft bij het taalniveau van de nieuwe instroom. Bezien moet worden of het verbeteren van het taalniveau voldoende effect sorteert of dat het verhogen van het algemene opleidingsniveau van gastouders op termijn meer in de rede ligt.

en het verminderen van de administratieve lasten.
Door administratieverplichtingen aan gastouderbureaus op te leggen (onder andere met betrekking tot het betalingsverkeer) is het risico op misbruik en oneigenlijk gebruik van de kinderopvangtoeslag afgenomen. Keerzijde van deze wijzigingen is dat de administratieve last voor vraagouders, gastouders en gastouderbureaus is toegenomen. Hoewel dit grotendeels de beoogde gevolgen heeft gehad, zijn er ook punten waarop vereenvoudiging mogelijk is. Er kunnen een aantal wijzigingen ingevoerd worden om de administratieve lasten te verminderen. Daarnaast zal met de branche in gesprek gegaan worden over verdere mogelijkheden om de administratieve lasten te verminderen.
Lees hier het persbericht of het gehele rapport van het ministerie.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten