maandag 16 mei 2011

Uurtje factuurtje

Alleen betalen voor de gebruikte kinderopvanguren, dat is wat VVD-Kamerlid Karin Straus woensdag gaat voorstellen aan minister Henk Kamp (Sociale Zaken) tijdens een overleg in de Tweede Kamer over kinderopvang. Afgelopen vrijdag stuurde Kamp, samen met zijn collega Frans Weekers (staatssecretaris Financiën), al een brief over de opvang van kinderen naar de Tweede Kamer waarin ze voorstellen om ouders alleen maar kinderopvangtoeslag te verstrekken op de uren dat zij aan het werk zijn. Straus wil daar het per uur afrekenen dus nog aan toevoegen.

Gelukkig werkt Flexmoeders.nl al op die manier. Je betaalt de gastouder dus alleen voor de uren die je écht hebt afgenomen. De gastouder houdt ze bij met een simpel online administratiesysteem op Flexmoeders.nl. Als ouder heb je ook een eigen 'account' waarin je de uren die de gastouder van plan is te factureren kunt inzien. Wel zo eerlijk vinden we dat!



www.Flexmoeders.nl 
Volg ons op Facebook

14 opmerkingen:

  1. Heel goed voor de overheid, minder voor de ouders. Bij opvang met gastouders maakt het allemaal niet zoveel uit, maar als je in afname-uren aan een kdv betaald betaal je daar uiteraard een hogere uurprijs (van € 6,10 naar € 7,80 bijvoorbeeld) voor. De belasting betaald vervolgens gewoon het maximale uurbedrag van deze uren uit, terwijl ze normaal met een lagere uurprijs (zelfs met meer 'ongebruikte' uren, die de belastingdienst ook uitbetaald) minder zelf hoefden mee te betalen. Ouders gaan per saldo dus weer meer betalen. Een zeepbel dus, een soort introductie van de euro.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Flexmoeders is er nogal trots op het zo al te hebben geregeld, maar laat ik je vertellen dat dit voor de gastouder helemaal niet zo fijn is. Het systeem bij Flexmoeders zoals het nu is, betekent vaak voor een gastouder dat ze wel beschikbaar moet zijn, maar niet wordt betaald voor de beschikbaarheid als de opvang niet doorgaat. Ik ben aangesloten bij verschillende gastouderbureau's en bij geen één zijn de dingen voor de gastouders zo slecht geregeld als bij Flexmoeders.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is niet altijd 'slecht voor de ouders en goed voor de overheid'. Wij hebben bijvoorbeeld alleen 's middags behoefte aan het kdv (man werkt in horeca), maar we moeten wel voor de hele dag betalen. Dus we betalen voor 9 uur, terwijl we er maar 4 van gebruiken. Reken dat maar eens uit voor 3 dagen in de week. Ik ben vóór!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind dit goed van de overheid. De fraude is erg groot. Een van mijn kinderen zijn moeder werkt niet maar heeft wel 20 uur in de week opvang. Zij gaat naar het bos en het kind zit bij mij van de gemeente mag zij rustig aan doen. Ik ben gestopt omdat ik daar niet tegen kan Het is trouwens mijn belasting geld. Ik ben als gastouder erg flexibel en de ouders betalen mijn de uren dat de kinderen komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. dus, begrijp ik dat je asl werkende moeder een paar uurtjes extra nodig hebben (i.e. omdat je ver werkt of verdiend tijd voor jezelf nodig hebt) wilt de regering niet er voor mee betalen??? de vrouwen worden echt niet geestimuleerd om te werken in dit land!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. concerning the post from 13:24...I think that every mother would have the right to have their children in a creche/childminder for up to 20h/week even if she is not working. in these way she would be able to rest (and therefore be a better and more stimulating mother in the other half of the day), do some (informal) study for her professional future, have time to write job applications, go to interviews...all in which cases the Dutch goverement is at the moment not willing to collaborate financially. and the government forgets that is would be advantageous for the children themself. because these mothers will not have money to pay the full-time creche/childminder alone, these mothers and their childern will be less developed and less happy!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Anoniem van 13:05: bijna alle kinderdagverblijven werken al met halve opvangdagen, dus dit is een slecht voorbeeld. Geloof me maar: het moet heel gek lopen wil je er als ouder op vooruit gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Anoniem van 14:04: dat is zeker niet het geval in Utrecht!! Daar moet je bijna overal de hele dag betalen, ook als je maar een halve wilt!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ook waar ik woon, er is alleen maar een kinderopvang stichting en die doet alles wat ze willen...vooral of je kiest voor hele dag opvang of anders geven ze jouw kinderen geen plaats!(aldus in hun folder maken ze propaganda van hele- en halfdag opvang)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zo zie je maar weer.... het is niet alleen maar een slecht plan....

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Schijnt ook nog iemand te snappen dat er wel de hele dag betaalde leidsters aanwezig moeten zijn? Als er alleen per uur wordt betaald, kan het zijn dat er op sommige momenten van de dag te veel betaalde leidsters zijn voor heel weinig kinderen en dat kost ook te veel geld, daarom zijn de verplichte dagdelen. Bovendien kost het toch ook veel tijd (en geld) om het per kind allemaal bij te gaan houden.
    Wat de gatouders betreft is het net zo goed niet eerlijk als je de heel week beschikbaar moet zijn en maar een paar uurtjes betaald krijgt.
    Een gastouder heeft op zijn minst recht op het aantal overeengekomen uren ongeacht of het kind korter komt, want je moet je dagindeling afstemmen op de kinderen die er die dag komen. Als je wordt betaald per uurtje, weet je toch nooit waar je aan toe bent en moet je de hele dag beschikbaar zijn voor misschien wel niks.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik begrijp ook niet zo goed waarom sommige ouders zo lopen te piepen. Toen mijn kinderen klein waren, kon ik niet gaan werken omdat er geen KOT was en ik meer geld kwijt zou zijn aan opvang dan dat ik zou hebben verdiend. Nu gaan ouders piepen over een paar tientjes eigen bijdrage meer of minder. Je houdt er toch altijd nog meer geld aan over dan wanneer je niet zou werken? Gun een ander dan ook een centje? De leidsters van het KDV en de gastouders. Maar nee, het liefst moeten die 24 uur per dag gediplomeerd en wel paraat staan voor anderhalve grijpstuiver.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik ben er nog niet uit wat beter is. De ene keer maak ik wel volledig gebruik van de opvang uren een andere keer niet dus dat compenseert wel. Heb een goede relatie met de opvang en ze zijn voldoende flexible. Maar.....iets wat ik nog steeds niet begrijp is dat ik moet betalen voor opvang als we op vakantie zijn. We hebben 2 kinderen dus dat tikt lekker door. Tevens betaal ik de kosten voor eten door...en dat terwijl men geen boodschappen hoeft te doen voor onze kinderen tijdens hun afwezigheid?! Dit is voor mij wel een discussie punt....

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ja, dat klopt niet. Voor vakanties zou je niet door moeten hoeven te betalen tenzij je misschien wel gebruik wilt maken van de opvang. Maar als je tijdens de vakanties geen opvang nodig hebt en je geeft het op tijd door, zou dat niet doorbetaald hoeven te worden vind ik

    BeantwoordenVerwijderen