Ineke Flierman
Net als zo vele kindjes van bijna vier is onze jongste binnenkort ook zover dat hij naar de basisschool mag. En dat is een prima volgende stap in de goede richting! In zijn eigen kleine koppie is er een haast onafgebroken ‘input-behoefte’ ontstaan. Deze behoefte was reeds latent aanwezig, maar heeft het laatste halfjaar een enorme groeispurt doorgemaakt. Wie, waar, wanneer, waarom, welke, hoe… noem maar een vragend voornaamwoord en ik heb ze allemaal gehoord de afgelopen tijd. De behoefte naar het willen weten, ‘t willen snappen is continu aanwezig.
Straks mag de juffrouw op school hem op dat pad verder meenemen. Wat hij nu weet en kan leerde hij van ons, zijn ouders en de mensen om hem heen. Zelfstandig aan- en uitkleden bijvoorbeeld, of fietsen zonder zijwieltjes. Maar ook naar de wc gaan, met LEGO wagentjes bouwen, ‘t zijn zomaar enkele zaken die hij zich eigen maakte. Verder weet hij inmiddels óók waar de nagellak van zijn zus staat en waar die vrolijke potjes toe dienen. Wanneer het hem schikt laat hij zijn zus zelfs weten dat het eigenlijk zíjn nageltjes zijn die gelakt moeten worden. Zuslief moet soms flink tegengas geven om hem duidelijk te maken dat er op dat moment écht niet in zit. Of hij vertelt zijn oudere broer wel even dat hij z’n fiets op het standaard moet zetten en niet zomaar in het gras dient te gooien. Op de peuterspeelzaal zegt hij lachend tegen de leidster dat zij zijn jas wel op kan hangen… De term ‘sterallures’ is in dit verband wel enigszins op z’n plaats.
Prima. De volgende stap in de goede richting is wat mij betreft dan ook de basisschool. Daar, in een nieuwe groep en ónderaan de ‘apenrots’ zul je opnieuw je plekje vinden. In contact met je nieuwe klasgenootjes en je nieuwe juffen met al hun nieuwe input! Grappig dat je na een keer wennen al bedacht dat de blauwe nagellak op je vingers er toch maar af moest…
---
Ineke Flierman is regioconsulente bij Flexmoeders.nl en Mr Nosey in Overijssel. Ze begeleidt ouders en gastouders bij de kinderopvang. Ineke is van huis uit gestart als gezinsverzorgster. Daarna behaalde ze haar diploma gespecialiseerde verzorgende en begeleidde ze gezinnen bij de opvoeding van hun kinderen. Ineke is gecertificeerd video home trainster. Aan de hand van video opname in het gezin maakt zij de geslaagde interacties tussen ouders/opvoeders en hun kinderen zichtbaar en concreet. Toen de kinderen kwamen, werkte zij als pedagogisch medewerkster op een kinderdagverblijf en nog weer later zelf als gastouder. Ineke en haar man hebben drie kinderen: een meisje van 8, een jongen van bijna 7 en een jongen van 4.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten